اقدامات لازم برای صدور صورتحساب الکترونیکی

ثبت نام و تشکیل پرونده مالیاتی

ثبت نام و دریافت امضاء الکترونیکی

2- انتخاب گزینه درخواست صدور گواهی الکترونیکی

3- در صفحه جدید به سمت پایین صفحه آمده و گزینه ثبت نام را انتخاب کنید .

4- درصفحه ثبت نام 3 مرحله وجود دارد که مرحله اول احراز هویت است که بایستی مطابق تصویر زیر اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید و سپس گزینه مرحله بعد را انتخاب کنید .
  • نکته مهم : برای ثبت نام اشخاص حقوقی اطلاعات هویتی مدیر عامل یا مدیران صاحب امضاء مجاز را وارد نمایید.

5- در مرحله دوم کد 6 رقمی صحت سنجی به شماره موبایل ارسال می گردد که این کد بایستی در کادر مربوطه وارد کنید .

6- تکمیل اطلاعات و بارگذاری تصویر کارت ملی و انتخاب رمز عبور

7- پس از تکمیل ثبت نام پنجره سبز رنگ زیر باز شده که نشان دهنده تایید ثبت نام شماست . گزینه بازگشت به صفحه اصلی و ورود کاربران را انتخاب کرده و به صفحه اصلی برگردید.

8- در قسمت منو سمت راست در صفحه اصلی نام کاربری ( کد ملی ) و رمز عبور انتخاب شده را وارد کرده و گزینه ورود متقاضیان امضاء الکترونیکی را انتخاب کنید .

9- جهت دریافت گواهی امضاء الکترونیکی از دو روش می توان اقدام نمود :

۱) ثبت نام و دریافت امضای الکترونیکی از طریق CSR

۲) نوع گواهی و محصول مورد نظر را انتخاب کنید.

۳) برای تکمیل اطلاعات محتوای درخواست گواهی CSR ابتدا نرم افزار Openssl را از مسیر زیر دانلود نمایید و در مسیر درایو C بازیابی نمایید.

۴) برای ایجاد فایل درخواست گواهی ُ یک فایل به نام Fa.cnf با استفاده از نرم افزار Notpad با مشخصات زیر ایجاد نمایید:
      Path:c:\Openssl\bin     File Name:fa.cnf      Save as type:All Files (*.*)     Encoding:UTF-8

سپس فایل ایجاد شده را با نرم افزار Notpad باز نموده و مقادیر مشخص شده را با مشخصات سازمان / شرکت خود مطابق جدول تکمیل نمایید .
نکته : CN نام انگلیسی شرکت – serialNumber شماره ملی شرکت – OU نام فارسی شرکت دقیقا مطابق با نام ثبت شده در ثبت شرکتها -بقیه پارامترها ثابت هستند.
اکنون از مسیر C:\openssl\bin بر روی اپلیکیشن openssl دو بار کلیک نمایید تا برنامه مذکور اجرا شود.

پس از باز شدن برنامه در خط فرمان دستور زیر کپی نموده و با زدن دکمه اینتر اجرا نمایید .

    req-new-ut8-nameopt multiline,utf8-config fa.cnf-newkey rsa:2048-nodes-keyout fa.key-out fa.csr

با اجرای این دستور یک فایل به نام Fa.Csr و یک فایل به نام Fa.key ایجاد می شود که بترتیب فایل درخواست گواهی و کلید خصوصی گواهی Private.key می باشد که زمان ارسال به سامانه مودیان مورد استفاده قرار خواهد گرفت .

۶) پس از زدن دکمه نمایش درخواست در صورت درست بودن فایل CSR نتیجه بررسی CSR در پایین فرم نمایش داده می شود . اکنون دکمه نمایش اطلاعات فرم را انتخاب نمایید.

۷) با زدن دکمه نمایش اطلاعات فرم قسمتهای تکمیلی در خصوص اطلاعات نماینده و اطلاعات سازمان نمایش داده می شود . در این فرم اطلاعات شناسه ملی ُ نام ثبتی سازمان / شرکت به فارسی و انگلیسی از CSR بارگزاری می شود. مابقی اطلاعات باید توسط کاربر تکمیل شود.

نکته ۱ : در صورتیکه نام فارسی شرکت با نام ثبت شده در ثبت شرکتها متفاوت باشد پیغام خطا ظاهر می شود.

نکته ۲ : برای این فرم تصویر معرفی نامه نماینده و آگهی تاسیس و آگهی آخرین تغییرات روزنامه رسمی با فرمت jpg و با سایز کمتر از ۱۰۰ کیلو بایت لازم است .

نکته ۳ : تصویر معرفی نامه نماینده باید در سربرگ شرکت و با امضای مدیر عامل و مهر شرکت تهیه شود ضمنا بهتر است از صاحبان امضاء شرکت باشد.

۸) پس از زدن دکمه ثبت درخواست وارد مرحله پرداخت شده و در نهایت کد رهگیری به شما اختصاص داده می شود .

اکنون از منوهای سمت راست منوی لیست دفتر ثبت نام را مشاهده و یکی از مراکز را انتخاب و به همراه کد رهگیری و مدارک مربوط به معرفی نامه نماینده و آگهی تاسیس و آگهی آخرین تغییرات روزنامه رسمی جهت دریافت گواهی به مرکز مورد نظر مراجعه نمایید.

۹) پس از مراجعه به دفاتر ذکر شده و تایید گواهی توسط کاربر دفترخانه ُ در قسمت لیست درخواست های صدور گواهی می توانید گواهی خود را دانلود نمایید.

۱۰) بر روی فایل دانلود شده در مرحله قبل کلیک راست موس را بفشارید و گزینه Install Certificate را انتخاب نمایید.

۱۱) در فرم نمایش داده شده دکمه Open را انتخاب نمایید.

۱۲) گزینه Local Machine را انتخاب نمایید.

۱۳) گزینه Place all certificates in the following store را انتخاب نمایید سپس با زدن دکمه Browes از فرم نمایش داده شده یکی از پوشه ها را انتخاب نموده و دکمه Ok را بزنید سپس دکمه Next را زده و در فرم بعدی نمایش داده شده دکمه Finish را بزنید.

۱۴) منوی استارت ویندوز را انتخاب و در قسمت جستجو عبارت cer را تایپ نمایید از برنامه های فیلتر شده Manage Computer certificates را انتخاب نمایید.

۱۵) در صفحه باز شده فولدر personal را انتخاب نمایید در قسمت سمت راست گواهی شما قابل مشاهده است .

۱۶) برروی گواهی خود دو بار کلیک نمایید. سربرگ Detail را انتخاب نموده و دکمه Copy to File را بزنید.

۱۷) پس از زدن دکمه Browse مسیر C:\Openssl\bin را انتخاب نموده و در قسمت نام فایل mystamp وارد نموده و دکمه Save را بزنید.

۱۸) دکمه Finish را بزنید.

۱۹) از مسیر C:\Openssl\bin اپلیکیشن Openssl را اجرا نمایید.

در خط فرمان دستور زیر را کپی نموده و با زدن دکمه اینتر اجرا نمایید.

x509-pubkey-noout-in mystamp.cer>pubkey.txt

پس از اجرای دستورات یک فایل با نام pubkey.txt در پوشه C:\openssl\bin ایجاد می گردد.

فایل اشاره شده در مرحله قبل را در پوشه مودیان مالیاتی بارگذاری نمایید.

 

۲۰) شما کلید عمومی را دریافت کردید و می توانید آن را در پوشه خود بارگذاری نمایید و شناسه یکتای حافظه مالیاتی خود را دریافت کنید .

کلید عمومی شما در صفحه دسکتاپ سیستم کامپیوتر یا فضای دیگری که انتخاب کرده اید ایجاد می گردد.

 

بارگذاری امضای الکترونیکی در کارپوشه و دریافت شناسه یکتا

سومین مرحله از فرآیند ورود به سامانه مودیان ُ بارگذاری فایل استخراج شده امضاء دیجیتال در سامانه مودیان و دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی است .

برای این امر مراحل زیر را با دقت انجام دهید:

۱- ورود به درگاه ملی خدمات مالیاتی به نشانی WWW.my.tax.gov.ir

۲- درج نام کاربری و رمز عبور و ورود به پنل کاربری

۳- وارد کردن کد ۶ رقمی (ارسال شده به شماره موبایل ثبت شده در پرونده مالیاتی ) و انتخاب گزینه ورود به سامانه

۴- در صفحه اصلی روی گزینه ورود به کارپوشه کلیک کنید.

۵- در صفحه جدید و در قسمت لیست پرونده های مالیاتی گزینه ورود به پرونده را انتخاب نمایید.

۶- در صفحه اصلی کارپوشه و از قسمت منو سمت راست گزینه عضویت را انتخاب کرده و سپس گزینه شناسه های یکتا حافظه مالیاتی را انتخاب کنید .

سپس در کادر جدید گزینه دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی را انتخاب نمایید.

۷- در کادر جدید سه گزینه را مشاهده می کنید که اگر مایل به ارسال صورت حساب توسط خود مودی هستید گزینه اول « توسط مودی » نام دارد را انتخاب کنید .

۸- در این قسمت باید از طریق گیره « ATTACH » فایل استخراج شده خود را بارگذاری نمایید و گزینه بعدی را انتخاب کنید .

۹- در مرحله بعدی نسبت به انتخاب شعب مرتبط با شناسه یکتای حافظه مالیاتی خود اقدام نماییدو گزینه بعدی را انتخاب کنید.

۱۰- در صفحه بعدی اگر دارای ابزار پرداخت خاصی < ازجمله دستگاه کارتخوان و … > هستید اطلاعات مربوطه را انتخاب و گزینه بعدی را انتخاب کنید.

  • نکته : اگر فاقد ابزار پرداخت هستید بدون انتخاب گزینه ای کلید بعدی را بزنید

۱۱- درقسمت بعدی بایستی اطلاعات حافظه مالیاتی و پایانه فروشگاهی خود را درج نماییدو گزینه بعدی را انتخاب کنید.

۱۲- در قسمت بعدی که تایید نهایی نام دارد اطلاعات ثبت شده را کنترل و در صورت تایید اطلاعات گزینه اتمام را انتخاب نمایید.

۱۳- در این صفحه شناسه یکتای حافظه مالیاتی شما صادر و نمایش داده می شود .

۱۴- برتی ویرایش  اطلاعات یا مرور اطلاعات یا غیر فعال سازی شناسه می توانید از منوی سمت راست قسمت عضویت و گزینه شناسه های یکتا حافظه مالیاتی این کار را انجام دهید.

دریافت شناسه کالا و خدمات

در حال حاضر دو نوع شناسه کلا و خدمات وجود دارد.

۱- شناسه عمومی کالا و خدمات

شناسه کالا و خدماتی که به صورت عمومی یرای گروه های کالایی / خدمات مشابه صادر می گردد.

در حال حاضر برای دریافت شناسه کالاها و خدماتی که قبلا برای آن شناسه صادر شده است می توانید به نشانی stuffid.tax.gov.ir مراجعه و شناسه کالا و خدمات خود را دریافت کنید .

در صورت عدم صدور شناسه برای کالا و خدمات مورد استفاده ُ شما می توانید با مراحعه به سامانه جامع تجارت به نشانی http://ntsw.ir نسبت به دریافت شناسه اقدام نمایید.

  • نکته مهم : درحال حاضر از شناسه عمومی برای صورتحساب الکترونیکی می توان استفاده کرد.

۲- شناسه اختصاصی کالا و خدمات

شناسه عمومی کالا و خدمات

روش های ارسال صورتحساب الکترونیکی

برای ارسال صورتحساب الکترونیکی سه روش اصلی وجود دارد:

۱- ارسال توسط شرکت های معتمد

۲- ارسال توسط سامانه های دولتی

۳- خرید نرم افزارهای موجود در بازار صرفا جهت ارسال اطلاعات

۴- ارسال مستقیم توسط مودی ( نرم افزار حسابداری و … )

کنترل اطلاعات در سامانه مودیان

دراین قسمت پس از ورود به کارپوشه از منوی مدیریت صورتحساب با توجه به نوع صورتحساب ( خرید – فروش و صادرات ) اطلاعات درج شده در کارپوشه را کنترل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.